The General Transport Master Plan (MPGT), published on the website of the Ministry of Transport, represents a strategic document for the development of the transport infrastructure. MPGT presents and provides justification for the projects that will be included in the Large Infrastructure Operational Program 2014-2020 for financing from structural funds, as well as for the projects included in the European Interconnection Mechanism Facility. Also, MPGT will provide the basis for the projects that will be implemented after 2020, although the precise nature of the financing programs after this year is not yet defined.

MPGT porneste de la evaluarea starii actuale a infrastructurii de transport. In ceea ce priveste reteaua rutiera, Romania se afla, la momentul actual, la un nivel extrem de scazut. Vitezele medii de circultie sunt de 66 km/h pentru reteaua de drumuri nationale, cu 34% mai putin decat tinta de 100 km/h corespondenta retelei TEN-T. Se propune astfel extinderea retelei de autostrazi si completarea acesteia cu drumuri expres.

Sursa foto: Memorandum privind Master Planul General de Transport

Ca nota generala, in ceea ce priveste transportul rutier, se pune un mare accent pe dezvoltarea drumurilor expres, o optiune rezultata din costul mult mai mic decat la autostrazi, dar eficienta pentru ca ar deservi anumite zone importante pentru moment. Drumurile expres vor fi construite in asa fel incat sa poata fi transformate pe viitor in autostrazi.

 

Sursa: Anexa Memorandum privind Master Planul General de Transport

In ceea ce priveste autostrazile, MPGT include autostrazile Sibiu-Brasov, Brasov-Bacau, Pitesti-Craiova dar si finalizarea autostrazii Transilvania de la Cluj Napoca la Bors. Este inclusa de asemenea si autostrada Sibiu – Pitesti practic singurul tronson lipsa de pe teritoriul tarii din fostul coridor IV paneuropean, un drum intens cerut si de Comisia Europeana, dar si de transportatori.

MPGT acorda o mare importanta si transportului multimodal, cu un accent deosebit pentru sistemul feroviar. La ora actuala gradul de containerizare inregistrat de transporturile din Romania este mult sub nivelul multor altor tari europene., insa peste nivelul Bulgariei. Luandu-se in considerare tendinta moderna catre containerizare, dimensiunea in sine a Romaniei si potentialul de trafic de tranzit, se concluzioneaza faptul ca transportul multimodal ar trebui sa aiba un viitor promitator.

Sursa: Anexa Memorandum privind Master Planul General de Transport

Master Planul General de Transport a fost aprobat de catre Guvernul Romaniei pe data de 25 februarie 2015 si urmeaza a fi transmis Comisiei Europene pentru indeplinirea de catre Romania a conditionalitatii ex-ante necesare pentru accesarea de fonduri structurale in cadrul Programului Operational Sectorial Infrastructura Mare.