În portul Constanța, docherii lucrează de luni de zile la încărcarea cerealelor ucrainene pe vasele de transport, în plus față de cantitățile de grâne din România și din alte țări fără ieșire la mare pe care le încărcau în mod normal, scrie Reuters. Cu toate că Moscova și Kievul au ajuns la o înțelegere cu privire la transportul în siguranță a cerealelor ucrainene prin trei dintre porturile rămase sub controlul ucrainenilor, operatorii români se așteaptă ca livrările de grâne din Ucraina să continue până când acordul semnat în Turcia va putea fi implementat în totalitate.
Noi mărfuri ajung în continuu la Constanța. Ruta de export prin portul românesc de la Marea Neagră este una din puținele opțiuni pe care Ucraina le are la dispoziție pentru a-și transporta cerealele în alte țări.
Exportatorii au livrat 1,46 de milioane de tone de grâu ucrainean prin portul Constanța de când Rusia a invadat Ucraina în februarie, ceea ce a blocat porturile ucrainene de la Marea Neagră.
Prima navă cu grâne a plecat luni din portul Odesa după ce Ucraina și Rusia au ajuns la un acord cu privire la transportul cerealelor ucrainene prin trei dintre porturile rămase sub controlul Kievului. Nava Razoni, sub pavilion Sierra Leone, a ajuns marți la Istanbul unde a fost inspectată de o echipă de reprezentanți turci, ruși, ucraineni și ONU, urmând apoi să plece spre Liban, destinația finală.
Pe toată durata acordului, Turcia se așteaptă ca o navă de transport cu grâne să părăsească porturile ucrainene în fiecare zi.
În România, grâul ajunge cu trenul, cu camionul sau cu barja din Reni și Izmail, porturile ucrainene de la Dunăre. Comvex, un operator portuar românesc, a spus că va încărca două vase până la finalul săptămânii – una va transporta 30.500 de tone de porumb ucrainean și românesc în Libia, iar cea de-a doua va fi încărcată cu 45.000 de tone de porumb din Ucraina care va fi exportat în Iran.
„Totul depinde de cum va funcționa înțelegerea de la Istanbul și cantitățile pe care porturile din Ucraina le pot livra”, a spus pentru Reuters managerul Comvex Viorel Panait. „Ne dorim din toată inima să poată să își reia lanțurile de aprovizionare. Dar suntem aici, gata să ajutăm”.
Comvex a investit 4 milioane de euro într-o platformă adițională de descărcare ce a devenit operațională la finalul lunii iulie și și-a ridicat capacitatea de procesare la 84.000 de tone descărcate și 70.000 de tone încărcate pe zi.
Portul Constanța a livrat anul trecut o cantitate record de grâne din România și din mai multe țări fără ieșire la mare, Austria, Serbia, Ungaria și Republica Moldova: 25,2 milioane de tone.
Comvex a gestionat în jur de 70% din toate grânele și celelalte mărfuri din Ucraina care au ajuns la Constanța, printre care se numără și 800.000 de tone de minereu de fier. Compania plănuiește să investească 60 de milioane de euro în următorii doi ani pentru a mări capacitatea de procesare, potrivit lui Panait.
Transporturile din Ucraina au fost încetinite de problemele de infrastructură și de nivelul redus al apei din Dunăre după mai multe săptămâni de temperaturi mari și secetă.
Autoritățile portuare au spus că 183.581 de tone de cereale se îndreaptă spre Constanța, de unde va continua exportul de mărfuri din Ucraina care nu sunt acoperite de acordul semnat la Istanbul, precum produsele din oțel, minereul de fier și conductele.
Organizația Constanța Port Business Association, condusă de Panait, a spus că cei 10 operatori portuari care gestionează mărfurile din Ucraina vor avea nevoie de echipamente în valoare de 340 de milioane de euro pentru a putea crește viteza cu care procesează marfa.
Aceștia au cerut fonduri de la Uniunea Europeană și garanții de stat pentru împrumuturi. Guvernul român a spus luna aceasta pentru Reuters că se gândește să implementeze un program pilot de achiziționare de echipament „pentru a mări viteza de operare a terminalelor pentru grâne” și că lucrează la reabilitarea a 35 de linii de căi ferate care servesc portul și la deblocarea șinelor pe care zac sute de vagoane ruginite.
Cunoscută ca „grânarul Europei”, Ucraina speră să poată exporta 20 de milioane de tone de grâne rămase blocate în silozuri din cauza războiului și încă 40 de tone din noua recoltă. Cele trei porturi din care vor pleca navele de transport sunt Odesa, Pivdeni (Iujni) și Ciornomorsk.