Master Planul General de Transport (MPGT), publicat pe site-ul Ministerului Transportului, reprezinta un document strategic de dezvoltare a infrastructurii de transport . MPGT prezinta si ofera justificarea proiectelor ce vor fi incluse in Programul Operational Infrastructura Mare 2014-2020 pentru finantare din fonduri structural, precum si pentru proiectele incluse in Facilitatea Mecanismul de Interconectare a Europei. De asemenea MPGT va oferi baza si pentru proiectele ce vor fi implementate dupa anul 2020, desi natura precisa a programelor de finantare dupa acest an nu este inca definita.
MPGT porneste de la evaluarea starii actuale a infrastructurii de transport. In ceea ce priveste reteaua rutiera, Romania se afla, la momentul actual, la un nivel extrem de scazut. Vitezele medii de circultie sunt de 66 km/h pentru reteaua de drumuri nationale, cu 34% mai putin decat tinta de 100 km/h corespondenta retelei TEN-T. Se propune astfel extinderea retelei de autostrazi si completarea acesteia cu drumuri expres.
Sursa foto: Memorandum privind Master Planul General de Transport
Ca nota generala, in ceea ce priveste transportul rutier, se pune un mare accent pe dezvoltarea drumurilor expres, o optiune rezultata din costul mult mai mic decat la autostrazi, dar eficienta pentru ca ar deservi anumite zone importante pentru moment. Drumurile expres vor fi construite in asa fel incat sa poata fi transformate pe viitor in autostrazi.
Sursa: Anexa Memorandum privind Master Planul General de Transport
In ceea ce priveste autostrazile, MPGT include autostrazile Sibiu-Brasov, Brasov-Bacau, Pitesti-Craiova dar si finalizarea autostrazii Transilvania de la Cluj Napoca la Bors. Este inclusa de asemenea si autostrada Sibiu – Pitesti practic singurul tronson lipsa de pe teritoriul tarii din fostul coridor IV paneuropean, un drum intens cerut si de Comisia Europeana, dar si de transportatori.
MPGT acorda o mare importanta si transportului multimodal, cu un accent deosebit pentru sistemul feroviar. La ora actuala gradul de containerizare inregistrat de transporturile din Romania este mult sub nivelul multor altor tari europene., insa peste nivelul Bulgariei. Luandu-se in considerare tendinta moderna catre containerizare, dimensiunea in sine a Romaniei si potentialul de trafic de tranzit, se concluzioneaza faptul ca transportul multimodal ar trebui sa aiba un viitor promitator.
Sursa: Anexa Memorandum privind Master Planul General de Transport
Master Planul General de Transport a fost aprobat de catre Guvernul Romaniei pe data de 25 februarie 2015 si urmeaza a fi transmis Comisiei Europene pentru indeplinirea de catre Romania a conditionalitatii ex-ante necesare pentru accesarea de fonduri structurale in cadrul Programului Operational Sectorial Infrastructura Mare.